Press "Enter" to skip to content

Un om de cultură renumit: ”Este o adevărată crimă să le furați copiilor Dumneavoastră copilăria pentru a le umple creierul cu o mulțime de informații”

Trebuie neapărat de schimbat urgent sistemul de învățământ deoarece actualul se face vinovat de lipsa de educație. Muzicianul, filozoful și autorul „lecției complexe” Mihail Kazinik ne explică de ce școala este ca o însoțitoare de zbor, de ce profesorii de fizică ar trebui să vorbească despre Bach și cine le fură copiilor cei mai frumoși ani din viață.

Când eram eu tânăr profesorii aveau mult mai multe cunoștințe decât actualii, iar studiile mai profunde. Și totuși consider că am pierdut foarte mult timp în zadar. Îmi pare rău de copilăria mea care venea la pachet cu o mulțime de informații inutile.



Atunci când întreb pe cineva ce notă a avut la istorie și-mi răspunde „10”, îi adresez următoarea întrebare: „Ce înseamnă Enclosure?” Doar un profesor de istorie mi-ar putea răspunde la această întrebare. Și nu prea pot înțelege de ce am avut o lecție întreagă despre Enclosure? De ce a fost necesar acest lucru, când nimeni nu-și mai aduce aminte de acest lucru?

De fiecare dată însoțitorul de zbor ne vorbește despre siguranța în avion. Și desigur nimeni nu își amintește nimic. Nu există nici un caz în care o persoană a respectat toate indicațiile, a înotat, s-a salvat ca apoi să spună: „Avionul s-a prăbușit, toți au murit, dar eu am reușit să rămân în viață pentru că am ascultat cu atenție ceea ce ne-a povestit însoțitorul de zbor”. Școala îmi amintește de un asemenea însoțitor de zbor, aceasta fiind obligată să ne ofere cât mai multe informații.



Școala modernă este o asemănătoare cu școala din secolele trecute. Atunci era clar: nu existau alte surse de informații decât profesorii. Dar acum profesorii cedează în fața Internetului. Nici un profesor de geografie, chiar și cel mai pregătit, nu cunoaște nici o miliardime din ceea ce este pe net.

Orice copil va putea introduce un cuvânt-cheie și va primi foarte multă informație, iar profesorul de geografie a rămas cu manualul și cu informația de la pagina 117. Absurditatea este evidentă.

Trebuie să fie schimbat sistemul de învățământ deoarece actualul nu mai corespunde cerințelor.

Este teribil și din an în an e tot mai rău. Le furăm copiilor cei mai frumoși zece ani din viața lor. Și ce obținem? Fanii lui Lady Gaga. Dar acești copii au studiat timp de 10 ani niște lucruri foarte profunde pe care deseori nu le pot înțelege nici adulții, au cântat în cor, au avut o pregătire foarte bună.



Au învățat literatură și muzică, au demonstrat teoreme, au studiat gândirea logică. Dar, din păcate, apare o persoană care nu poate lega nici cinci cuvinte între ele, nu face conexiune între emisferele creierului, utilizează o niște cuvinte pe care nu le veți găsi în nici un manual școlar.

Școala nu corespunde cerințelor societății. Singura soluție este o altă școală, școala viitorului. Fiecare disciplină trebuie să fie predată împreună cu alte discipline. Nu există discipline separate între ele, există o viziune panoramică a lumii. Anume aceasta ne oferă laureați Nobel, cât și persoane care au o gândire sănătoasă.

Școala ideală trebuie să contribuie la crearea unei viziuni panoramice, re-crearea gândirii în conexiune asociativă. În școala mea toate lecțiile sunt complexe, sunt legate printr-un singur concept, fenomen, lucru, obiect. Lecția poate dura chiar și o zi și este predată de toți profesorii care au legătură cu fenomenul în cauză.

Avantajele interdisciplinarității.

De ce predau mai mulți profesori deodată? Este umilitor să alergi din clasă în clasă la fiecare oră și să încerci să schimbi mereu atmosfera și activitățile. Într-o școală obișnuită un profesor nu are nicio legătură cu celălalt profesor și cu disciplina acestuia.



Profesorul de fizică nici nu știe că elevii tocmai au avut ora de geografie și nu înțelege de ce nu poate să-i liniștească. Apoi vine profesorul pe care elevii îl iubesc foarte mult și în clasă se face imediat liniște. Poate este bine și așa, dar nu este bine ca la baza instruirii să stea individualitatea profesorilor.

Toate descoperirile Nobel au fost realizate la nivel interdisciplinar, iar răspândirea unui astfel de sistem este destul de realistă. Trebuie să începeți de la particular la general. Ceea ce încercă să vă propun este mult mai natural decât școala în care sărmanul profesor încearcă să se adapteze în mod constant predând în diferite clase.

Profesorul de fizică care a studiat metoda mea intră în clasă și începe să vorbească despre Bach. Cel de chimie include muzica lui Borodin prin intermediul căreia devine clară conexiunea dintre muzică și reacțiile chimice. Muzica este hrana creierului, am aflat acest lucru de la laureații Nobel.

În școala mea fiecare profesor va începe lecția cu o informație neașteptată, neobișnuită. Acesta este principiul eliminării. De îndată ce profesorul ajunge la lecție și spune: „Marele scriitor rus Dostoievski” atenția elevilor va scădea imediat. Ideea că Dostoievski este un mare scriitor ar trebui să le apară tocmai la sfârșitul lecției.



Simțul umorului este o calitate obligatorie a profesorului.

O altă calitate este simțul umorului. Da, nu-l au chiar toți profesorii, de aceea este bine ca oamenii să-și aleagă foarte atent viitoarea profesie.

Oare un profesor nu poate să-și dea seama despre cunoștințele copilului fără examene sau teste? Și dacă copilul a uitat care este înălțimea exactă a muntelui Chomolungma? Dar vă va spune: „Am uitat care este înălțimea, dar la poalele acestuia s-a născut o întreagă religie. Îmi permiteți să vorbesc despre Tibet?”.

Procesul de învățare nu este o închisoare sau o armată. Acesta este locul luminos al Academiei lui Platon unde oamenii învață zâmbind tot felul de lucruri. Copilul nu este un computer sau o enciclopedie. Iar cel mai important lucru este ca el să fie fericit. Dar din păcate nu va putea fi niciodată fericit într-o școală modernă.



Motorul principal al cunoașterii.

O societate industrială are nevoie doar de un procent de matematicieni. Restul trebuie doar să știe să numere banii. De ce ar trebui să-i chinuiți pe copii predându-le în timpul orelor de matematică niște detalii foarte complicate pe care le vor uita imediat? Țara are nevoie de 3% de agricultori, de 1,5% de chimiști și de 4-5% de muncitori. Matematicieni, fizicieni, chimiști, industriași: 10% din populație. Restul vor fi liber profesioniști, așa cum s-a întâmplat deja în Suedia.

Trebuie să fie schimbat întregul sistem. Nu avem nevoie de atâtea cunoștințe inutile. De ce ar trebui să studiați geografia Danemarcei dacă veți putea găsi ușor aceste informații în Internet atunci când veți dori să călătoriți în țara dată. Este altceva dacă veți afla de Danemarca prin intermediul lui Andersen. Lecția mea face conexiune între poveștile lui Andersen și geografia, istoria Danemarcei, frumusețea orașului Copenhaga, povestea de dragoste a Micii Sirene.

Motorul principal al cunoașterii este pasiunea. Restul nu contează. Fiecare din noi învață ceea ce-i place. Nu veți putea băga în nici un fel matematica și geometria în creierul cuiva. Școlii moderne îi lipsesc orele de artă, cultură și retorică. Amintiți-vă de cele șapte arte libere care se studiau în epoca antică.



În general sensul și scopul evoluției civilizației are la bază cultura și arta. Cine domnea pe timpurile lui Bach? Cine era rege pe timpurile lui Shakespeare? Epoca lui Shakespeare, a lui Pușkin, a lui Molière, a Teatrului grecesc… Dar putem afla din alte surse cine domnea în acele perioade. Din toată istoria omenirii ne rămâne doar cultura și arta, nimic altceva. Chiar și o descoperire științifică este doar o punte pentru următoarele.

Arta și cultura sunt necesare pentru ca oamenii să nu se omoare unul pe celălalt. Școala ar trebui să fie o amintire plină de bucurie despre copilărie, cea mai luminoasă perioadă din viața unei persoane. Viața este destul de pesimistă și tristă, de aceea este o crimă să le furăm copilăria invadându-i cu o mulțime de informații pe care nu și le vor aminti niciodată și pe care nu le vor folosi niciodată. Trebuie să-i educăm să fie mai întâi oameni și apoi matematicieni, fizicieni etc.

Dacă ți-a plăcut acest articol, nu uita să dai Like paginii noastre de Facebook si să-l Distribui mai departe!

Facebook Comments
Close